مهم‌ترین هدف جایزه سازمان دانشی برتر (MAKE) هدایت سازمان‌ها در مسیری است که به طور پایدار و نظام‌مند از تجربیات، نوآوری‌ها و سرمایه‌های فکری خود در کلیه ارکان سازمانی به طور موثر استفاده نموده و در نهایت خلق ارزش مبتنی بر دانش را برای سازمان به ارمغان بیاورد. جلوگیری از دوباره‌کاری‌ها، تضمین تکرار موفقیت‌ها، اطمینان از عدم وقوع مجدد شکست‌ها، درس گرفتن سازمان از تجربیات پیشین در ارائه خدمات، سیاست‌گذاری‌ها، تولید محصولات، نظارت، مشارکت با سایر سازمان‌ها و حفاظت از سرمایه‌های فکری و ناملموس سازمان و به‌کارگیری آن‌ها در جهت توسعه خدمات، محصولات و راهکارها از جمله مواردی است که بنیاد جهانی MAKE هدایت سازمان‌ها در سرتاسر دنیا را بر عهده دارد.

برگزاری رسمی و استاندارد ارزیابی جهانی MAKE در ایران این امکان منحصر به فرد را برای سازمان‌های ایرانی فراهم آورده است که سازمان‌های شرکت کننده علاوه بر آشنایی با وضعیت خود در حوزه مدیریت دانش‌محور سازمان و راهکارهای ارتقای موقعیت، به طور دقیق از وضعیت سازمان خود نسبت به سایر سازمان‌ها در سطح ملی، قاره‌ای و جهانی آگاهی یابند. در گزارش‌های تفصیلی که به طور کاملا محرمانه و اختصاصی در انتهای ارزیابی MAKE به سازمان‌های شرکت‌کننده ارائه می‌شود وضعیت سازمان در محور‌ها و شاخص‌های MAKE با سازمان‌های فعال در حوزه‌های مشابه، میانگین سازمان‌های ایرانی و نیز سازمان‌های برتر کشور و نیز امتیازات سازمان‌های برتر آسیایی، آمریکایی و اروپایی مقایسه و راهنمایی‌های عملیاتی در کلیه شاخص‌هایی که سازمان امکان بهبود در آن‌ها را به منظور خلق ارزش از دانش دارد، ارائه داده می‌شود.

همچنین گزارش‌های تفصیلی ارائه شده به سازمان‌های شرکت کننده در جایزه MAKE با ارائه توصیه‌های کاربردی و تشریح چگونگی به‌کارگیری آن‌ها در شرایط مشابه در سایر سازمان‌های شرکت کننده در ارزیابی جهانی MAKE در سطح دنیا، به سازمان‌های شرکت کننده کمک می‌نماید تا با لحاظ نمودن مقتضیات و محدودیت‌های سازمانی نسبت به بهبود نقاط مختلف در راستای خلق پایدار ارزش از دانش اقدام نمایند.

افزایش سرمایه سازمان: سازمان‌های برنده MAKE جزو پیشروترین سازمان‌های دنیا در افزایش سرمایه قرار می‌گیرند. 94 درصد سازمان‌های برنده جایزه جهانی MAKE توانستند طی پنج سال متوالی از سال 2009 الی 2013 سرمایه خود را افزایش دهند. سازمان‌های شرکت کننده در جایزه MAKE توانسته‌اند با حضور مستمر و اتخاذ راهکارهای پیشنهادی تا 424 درصد افزایش سرمایه (معادل 337.1 میلیارد دلار) ایجاد نمایند.

افزایش نرخ بازگشت سرمایه: حضور و ارزیابی مستمر در جایزه جهانی MAKE منجر به ارتقای نرخ بازگشت سرمایه (ROA: Return on Assets) در سازمان‌های شرکت کننده می‌شود. در سال 2013 نرخ بازگشت سرمایه سازمان‌های برنده و فینالیست جایزه جهانی MAKE 8.7 درصد بوده که این میزان 4.1 برابر میانگین 500 سازمان برتر دنیا از دیدگاه موسسه Fortune است.

افزایش درآمدهای سازمان: استفاده از راهنمایی‌های بنیاد جهانی MAKE سازمان‌های شرکت کننده در جایزه MAKE را در ارتقای درآمدزایی یاری می‌رساند. میانگین نرخ بازگشت درآمد (ROR: Return on Revenue) در سازمان‌های برنده جایزه جهانی MAKE برابر 10.9 درصد می‌باشد که این میزان 3.4 برابر میانگین سازمان‌های برتر دنیا از دیدگاه Fortune می‌باشد.

افزایش سوددهی سازمان: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ارزیابی‌های سالانه MAKE نقش کلیدی آن در ارتقای سوددهی به سهام‌داران سازمان‌ها است. از این منظر سازمان‌های برنده و فینالیست جایزه جهانی MAKE همواره از جایگاهی برتر نسبت به سازمان‌های دیگر برخوردار بوده‌اند. به عنوان نمونه در سال 2013 میانگین سوددهی به سهام‌داران (TRS: Total return to Shareholders) در میان سازمان‌های برنده جایزه جهانی MAKEبه میزان 22.2 درصد بوده که 2.3 برابر میانگین 500 سازمان برتر دنیا ازدیدگاه موسسه Fortune است.

بنیاد جهانی MAKE همکاری گسترده‌ای با نهادهای دانشگاهی و تحقیقاتی به منظور هرچه بهینه‌تر نمودن شاخص‌های ارزیابی و مکانیزم‌های هدایت دانشی سازمان‌های دنیا دارد. هرساله تحقیقات متعددی بر روی ارزیابی جهانی سازمان دانشی برتر (MAKE) به عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین مرجع ارزیابی و هدایت سازمان‌های دانشی دنیا انجام می‌شود. به گونه‌ای که تا کنون در بیش از 500 مقاله علمی و 80 کتاب تخصصی به این موضوع پرداخته شده است. یکی از جامع‌ترین تحقیقات انجام شده در حوزه جایزه جهانی MAKE در قالب یک پروژه تحقیقاتی جامع طی 5 سال توسط تیم تحقیقاتی مشترک دانشگاه‌های Berkeley،UCLA و Indiana آمریکا صورت پذیرفته که نتایج آن نیز توسط موسسه معتبر Elsevier در سال به چاپ رسیده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد:

  1. سازمان‌های برنده جایزه جهانی MAKE پس از اعلام شدن به عنوان برنده با رشد مثبت سهام در بازار مواجه می‌شوند
  2. سازمان‌های برنده جایزه جهانی MAKE عملکرد بهتری در بازار سهام در مقایسه با سازمان‌های مشابه خود دارند
  3. سازمان‌های برنده جایزه جهانی MAKE از پیش‌بینی رشد بالاتری توسط تحلیلگران بازار برخوردار می‌شوند
  4. بازار سرمایه جایزه جهانی MAKE را فاکتوری برای پیش‌بینی وضعیت کسب و کار سازمان در آینده در نظر می‌گیرد
  5. سازمان‌های برنده جایزه جهانی MAKE پس از اعلام شدن به عنوان برنده با افزایش خرید سهام مواجه می‌شوند

برخی از سازمان‌های برنده جایزه جهانی سازمان دانشی برتر (MAKE) در باره این جایزه چنین می‌گویند: